onsdag den 3. april 2013

Oopsies - LCHF


Jeg har jo luret en del på det der LCHF på det sidste. Det skulle jo efter sigende være det nye - Sverige og Norge er i hvert fald vilde med det!
Så jeg har prøvet det.. Og det virker for mig! Mit blodsukker er dejligt stabilt og jeg er mæt hele dagen. Principperne med at skære gluten, stivelse og den slags ud af min kost, er ikke så nyt for mig. Det har dog været lidt en prøvelse at indføre så meget fedt, men det virker altså.

Det er jo ikke fedt der feder, det er sukker ;)

Men jeg har i hvert fald prøvet at bage de her oopsies, som er ret populære i LCHF-verdenen. Jeg bruger dem i stedet for brød, når jeg engang i mellem savner det.
Opskriften har jeg fundet her. En glimrende blog, hvis du søger mere inspiration til LCHF-mad.

100 g flødeost (skal ikke være light)
3 æg
1 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1 spsk HUSK

Forvarm ovnen til 130 grader - varmluft.

Del æggene i blommer og hvider. Hviderne pisker du stive sammen med saltet (lav det klassiske trick: Vend skålen på hovedet, så skal hviderne blive i skålen). 
Pisk blommerne sammen med flødeost og bagepulver, til der ikke er flere osteklumper tilbage. Rør husk i æggeblomme-massen og lad det stå et øjeblik. Så kan fibrene suge væske. Vend æggehviderne forsigtigt i.

Fordel dejen med en stor ske i seks lige store klatter, på en bageplade med bagepapir på.

Bag dem i cirka 25 minutter, til de er gyldne og luftige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar