mandag den 28. marts 2011

Laksetærte med spinat og salat

For et par weekender siden havde besøg af en veninde til lidt god mad og et glas rødvin. Jeg besluttede mig for at lave en laksetærte - det har jeg virkelig godt kunne tænke mig at lave længe, det smager bare sååå godt, synes jeg :) Jeg ledte og ledte blandt en masse forskellige blogs og faldt til sidst over denne: http://louiogbearnaisen.blogspot.com/ - hvor der var en lækkert opskrift på en tærte. Jeg lavede en salat til med rucola, tomat, avocado, ristede pinjekerner og feta :)

Beklager det mørke billede :)

Her er opskriften, som jeg lavede den:

Laksetærte med spinat

Tærtebund - jeg købte en færdig i Fakta, men gå endelig crazy og lav jeres egen :)
2 laksefileter
250g frisk spinat - det passer med de poser man køber
1 stor håndfuld persille
4 æg
2 dl cremefraiche 18%
Salt og peber
Revet muskat
Citronsaft

Skær laksen i tern og hak persillen. Put spinaten i lidt kogende vand, indtil den falder sammen. Kom den varme spinat over i en si og lad det køle godt af - krydr med salt, peber og muskat.
Put tærtebunden i en tærteform og fordel spinaten udover bunden. Kom laksestykkerne i et jævnt lag ud over og der dryssses med persillen og dryppes med citronsaft.
Æg, creme fraiche, salt, peber, muskat piskes sammen og hældes udover tærtefyldet.
Kom tærten i ovnen og bag den ca. 30 min ved 180 grader, indtil den er fast og gylden. Begynder den at blive for brun, så læg et stykke staniol over og bag den færdig.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar