onsdag den 3. april 2013

Mandelkage med citron og hvid chokolade

Da jeg var på Lolland og besøge mine forældre i påsken, fik jeg pludselig sådan en lyst til at bage kage. En følelse der ikke er helt ukendt for mig ;)

Jeg måtte derfor en tur på nettet og fandt en skøn opskrift hos Maja - der har bloggen Chocolat. Fantastisk blog! Fine, fine, fine billeder og nogle rigtig gode opskrifter. Hun udgiver snart en chokolade kogebog sammen med Anne au Chocolat - glæder mig helt vildt til at se resultatet af det samarbejde!

Nå, men.. Resultatet af min søgning blev en mandelkage med citron og hvid chokolade.


Opskriften er til cirka 10 mennesker.

4 æg
2 store spsk revet citronskal
1/4 tsk kardemomme
100 g rørsukker
170 g mandler
1 tsk bagepulver
100 g hvid chokolade + lidt ekstra til pynt.

Tænd ovnen på 175 grader varmluft. 

Smut mandlerne og blend dem fint - jeg proppede dem i foodprocessoren.
Del æggene i blommer og hvider. Bland derefter æggeblommerne med citronskal og halvdelen af rørsukkeret. I en anden skål rører du mandelmel, kardemomme og bagepulver. Bland det derefter i æggesnapen. Hak chokoladen og vend det i.
Pisk æggehviderne næsten stive, tilsæt derefter resten af sukkeret, mens du pisker. Pisk indtil marengsen danner bløde toppe. Vend til sidst marengsen i æggesnaps blandingen.

Fordel dejen i en kageform og bag den i 25 - 30 minutter. Bagetiden er meget afhængig af størrelsen, så hold øje med den.

Jeg serverede min kage med chokolade splinter og revet citronskal... Og nå ja, påskeæg ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar