lørdag den 26. februar 2011

Roastbeef med ovnbagte løg og speltkerner

Jeg skulle en tur i teatret igår og inden da skulle mig og min ledsager spise lidt mad hjemme hos mig. Det nyeste 'Spis Bedre' var lige kommet ind af døren og jeg fandt derfor lidt inspiration dér. Fandt ret hurtigt denne opskrift, især fordi jeg synes roastbeef er super lækkert og jeg har længe godt kunne tænke mig at prøve at lave noget med speltkerner. Her er opskriften som jeg lavede den - til 2 personer :)


1 roastbeef - jeg købte en på 700 gram, på tilbud i Kvickly.
6 mellemstore løg
Salt og friskkværnet peber
1 dl hvidvin
2 dl piskefløde
2 tsk estragon - de anbefalede frisk, men det kunne jeg ikke få.
1 tsk honning


Tilbehør:
3 dl speltkerner
Persille


Sæt ovnen på 225 grader.
Pil løgene og læg dem i et ildfast fad - jeg skar lige 'bunden' af, så de kunne stå og lod toppen være på. Det så fint ud :) Krydr med salt og peber. Bland fløde, vin og 1 dl vand med estragon og honning, og hæld over løgene. Sæt fadet i ovnen.
Krydr roastbeefen med salt og peber og brun den på en pande i smør. Læg stegen i en bradepande og stik et stegetermometer i centrum af kødet. Sæt fadet med kødet i ovnen ved siden af løgene. Skru ovnen ned til 150 grader - steg i cirka 50 minutter. Jeg ville gerne have stegen rosa og derfor skulle temperaturen vise 60 grader. Skal den være gennemstegt er det 65 - 68 grader.
Spelten blev lavet som der stod på posen - de kogte omkring 20 minutter. Hak persillen fint og bland sammen med spelten.
Tag kødet ud af ovnen når den når den ønskede temperatur, og lad stegen stå og trække lidt. Mærk om løgene er møre - jeg måtte bage mine 10 minutter ekstra, mens kødet stod og trak.
Kødet skæres i tynde skiver og serveres sammen med spelten og løgene. Den overskydende 'dressing' fra løgene brugte jeg til at hælde over speltkernerne og kødet. 


Aftenens tallerken :) Det smagte virkelig rigtig godt - især speltkerne var en positiv overraskelse :) Løgene vil jeg helt sikkert lave som tilbehør en anden gang!

2 kommentarer:

  1. Uhmm, de bagte løg er jeg godt nok fristet til at prøve :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Kan også kun anbefale dem! Det er så dejligt at prøve lidt anderledes tilbehør engang imellem :)

    SvarSlet